19 feb 3 skønne trends i 2020
Mere indre skønhed, mindre rynkehysteri, bedre søvn og mere sund fornuft.
Vi har kigget dybt i skønhedskrystalkuglen, gennemgået rapporter fra analysebureauer og tager nu endnu engang hul på kåringen af 2020’s helt store beauty trends.
[activecampaign form=1]
1: Skønhed = Velvære
‘Feeling good is the new looking good’ og ord som ‘cosmeceuticals’ er to udtryk, der for alvor begynder at trumfe igennem i 2020. For skønhed handler langt fra kun om, hvordan du behandler huden udefra med cremer og sera, men om at blive smukkere indefra og ud. Om at strutte af sundhed, mere end at fokusere på rynkefri hud. Selvom det med rynker selvfølgelig aldrig går helt i glemmebogen. 2019 har allerede budt på et stigende udbud af kosttilskud i beauty branchen, og alt tyder på at der i 2020 for alvor sker et boom på den front.
2: Søvn – En luksusvare
Søvn er en mangelvare for (alt for) mange af os, og dermed også en eftertragtet luksusvare, som flere og flere af os vil forsøge at mestre. Vores mentale og fysiske velvære (lige såvel som vores hud) sladrer om vores søvnvaner. Vi forsøger i højere grad at angribe roden til vores livsstilproblemer, frem for blot at symptombehandle. Og søvnen er et ualmindeligt godt sted at starte.
3: Transparens
Transparens er ikke et helt nyt emne på trendfronten, men vi kommer alligevel til at opleve, at flere og flere brands tager behovet for gennemsigtighed, ærlighed og objektiv information alvorligt. Både i forhold til selve produktet og hele organisationen bag. Som forbrugere vægter vi objektiv information højere end overdådige lovprisninger, om de mirakler et produkt kan udrette for os. Det er de synlige og mærkbare resultater, der tæller, både på hudkvalitets- og velværefronten. Og det er vi som forbrugere trods alt kloge og fornuftige nok til selv at vurdere om er tilfældet.
Det er heller ikke helt utænkeligt at den nye kosmetiklov, som blev indviet i juli 2019, og hermed bandlyste brugen af “free from” anprisninger på kosmetikvarer, er et udtryk for at beauty brands i alt for høj grad har forsøgt at lokke forbrugere til ved at sætte specifikke indholdsstoffer i dårligt lys. Du kender dem godt – parabenefri, silikonefri, glutenfri, osv.
Grænsen mellem objektiv information, skræmmekampagner og personlige præferencer bliver med andre ord tegnet hårdere op, så du som forbruger ikke længere skal igennem samme mur af misledende informationer, inden du med god samvittighed kan lægge din favoritcreme i indkøbskurven.
Formålet med den nye lovgivning er netop at mindske informationsforvirring ved at aflive brugen af anprisninger, der sætter helt lovlige og uskadelige ingredienser i et dårligt lys.
Eksempel: Anprisningen “parabenefri” er ikke længere tilladt at anvende, da det i dag kun er tilladt at anvende parabener, der er vurderet sikre til anvendelse i kosmetik. Skønheds brands må med andre ord ikke indirekte forsøge at få parabener til at lyde som en “farlig” ingrediens, ved at skrive “parabenefri” på produktets indpakning.