3 skønne trends i 2022

Det er en fast tradition her hos DM Private Labels, at vi hvert år kigger dybt i skønhedskrystalkuglen og spår om hvilke trends, der vil præge branchen det kommende år. Det er dog ikke kun lutter spådomme – vi har nemlig gransket rapporter og artikler fra verdens førende trendanalyse-bureauer – og samlet et udpluk her til dig.

#1: Water Free Beauty

Vand er en kostbar vare og noget, vi gerne vil mindske forbruget af som en del af vores fælles klimaindsats. Dels fordi vi tærer for meget af vores ressourcer, men i særdeleshed også fordi vand koster dyrt på klimakontoen, at transportere vand fra A til B.

Flere hud- & hårplejebrands har allerede leveret eksempler på vandfri produkter – såsom shampoobarer – og mon ikke flere vil følge trop, efterhånden som bevidstheden og ønsket om at minimere vores vandforbrug – og hermed også vores klimaaftryk – stiger hos forbrugerne.

#2: Intimate Care & Sexual Wellness

Intimpleje og sexuel velvære bliver noget, som vi godt tør tale mere om. Og gøre noget ved. Faktisk forventes det globale marked for sexuel velvære, at stige til 125,1 milliarder dollars med en årlig vækst på ca. 12,5%. En vækst, der vil drives af både nye og velkendte produkter og services; sexlegetøj, glidecremer, mists, fugtpleje, shaving gels, sera, duftfriskere, terapi, coaching og workshops.

#3: Inside Out

“Det er det indre, der tæller”, lyder ordsproget. Og selvom det som producent af produkter til ydre pleje kan virke fristende, at vinkle historien anderledes, så kommer vi til at se flere brands omfavne vigtigheden af indre pleje og velvære. Særligt kollagentilskud, vand med vitaminer, omegafedtsyrer, præ- og pro-biotika står højt på ønskelisten.

I 2020 lød ordene her på bloggen: “‘Feeling good is the new looking good’ og ord som ‘cosmeceuticals’ er to udtryk, der for alvor begynder at trumfe igennem i 2020. For skønhed handler langt fra kun om, hvordan du behandler huden udefra med cremer og sera, men om at blive smukkere indefra og ud. Om at strutte af sundhed, mere end at fokusere på rynkefri hud. Selvom det med rynker selvfølgelig aldrig går helt i glemmebogen. 2019 har allerede budt på et stigende udbud af kosttilskud i beauty branchen, og alt tyder på at der i 2020 for alvor sker et boom på den front.”

Selvom ordene nu har et par år på bagen, er relevansen stadig intakt. Vi taler her ikke blot om en forbigående trend. Inner beauty er kommet for blive. Og efterhånden som interessen hos forbrugerne og udbuddet stiger, tør flere producenter nu involvere sig i genren.

Kilder: gcimagazine.com, voguebusiness.com,businesswire.com, Mintel: Global Consumer Trends 2022, Mintel: Trends 2025, Beauty & Personal Care, Trendwatching: 22 Trends for 2022, Euromonitor.