
- by Signe Graversen
- 18/03/2025
Det kan du læse om i denne artikel:
De er dyre, men populære hos dine kunder. Kan en certificering betale sig?
Forbrugere er i dag både oplyste, kritiske og kompromisløse. Og det har sat sig klare spor i kosmetikbranchen, hvor mange brands forsøger at imødekomme forbrugernes krav om både både naturlige, veganske, miljø- og allergivenlige hudplejeprodukter.
Det har sat skub i udviklingen af produkter, der imødekommer den stigende efterspørgsel på disse typer af hudplejeprodukter – og gjort konkurrencen hårdere end nogensinde før.
Derfor må hudplejebrands ofte ty til tunge skyts, i form af målrettet og kreativ markedsføring, samt anvendelse af anprisninger og certificeringer, der skal overbevise forbrugerne om at vælge lige netop deres produkt.
Anprisninger dækker over de positive egenskaber, man som kosmetikbrand kan benytte på sine produkter. Det kan fx være “allergivenlig” eller “vegansk”.
Hvilke fordele kan en certificering medføre?
En certificering af dine hudplejeprodukter kan benyttes som en del af din markedsføring og branding af dine produkter. Certificeringen kan give dine kunder en garanti for, at dine produkter og din virksomhed, lever op til nogle strengere krav end de krav der stilles fra lovgivningens side.
En certificering kan bidrage til at gøre dine produkter og din virksomhed mere gennemsigtig for dine kunder, og derved skabe en større tryghed. Med trygheden følger samtidig overbevisningen om, at de produkter de vælger at købe, lever op til deres krav og forventninger.
Et hudplejeprodukt uden en certificering kan sagtens leve op til de samme krav, som et hudplejeprodukt med en certificering. Forskellen er, at certificeringen kan gøre det lettere for forbrugeren at gennemskue hvad dine produkter indeholder – eller ikke indeholder.
Hvilke certificeringer findes der?
Der findes et væld af forskellige certificeringer, og vi har blot samlet et udpluk af dem herunder. Ønsker du at få certificeret dine hudplejeprodukter, kan der være både fordele (herunder markedsføringsmuligheder),og ulemper (pris), som du skal overveje, inden du vælger om det en certificering er det rigtige valg for dit brand. Og i så fald, hvilke(n) du skal vælge.
Allergy Certified

Allergy Certified er et internationalt certificeringsmærke grundlagt i Danmark. Organisationen har til hovedformål at forebygge allergi, ved at minimere brugen af allergifremkaldende ingredienser. Allergy Certified tester og analyserer hver enkelt ingrediens i de produkter, der søger om en certificering hos dem.
Allergy Certified giver bl.a. garanti for:
- At produktet ikke indeholder parfume.
- At der er stillet krav til brugen af potentielt hormonforstyrrende stoffer.
Er det lovligt at hormonforstyrrende stoffer?
Hormonfforstyrrende stoffer er ikke lovlige at anvende i kosmetiske produkter produceret og solgt indenfor EU. Der findes dog lister med potentielt hormonforstyrrende stoffer, som forskerne endnu ikke ved nok om, til definitivt enten at frikende for mistanke, eller gøre dem ulovlige at anvende. Det er nogle af disse stoffer, som bl.a. Allergy Certified, Svanemærket og EU-Blomsten, ønsker at mindske brugen af.
Astma-Allergi Mærket

Atsma-Allergi mærket – også kaldet “Den Blå Krans” – har fokus på at minimere risikoen for kontaktallergi, eksem og irritation.
Astma-Allergi mærket garanterer bl.a.:
- At produktet ikke indeholder syntetisk eller naturlig parfume.
- At produkterne ikke indeholder unødige indholdsstoffer, herunder farvestoffer.
Svanemærket

Svanen er et miljømærke, der bruges i Danmark, Norge, Sverige og Finland, som kan anvendes til en lang række produktkategorier, herunder kosmetik.
Svanemærket giver garanti for:
- At produktet er blandt de mindst miljøbelastende indenfor sin kategori. Produktet må bl.a. ikke indeholde mikroplast.
- At der er sat krav til indholdsstoffer, der kan være skadelige for sundheden. Det gælder bl.a. stoffer klassificeret som kræftfremkaldende eller allergifremkaldende og stoffer, der er mistænkt for at være hormonforstyrrende.
- At produkter til babyer og børn ikke indeholder parfume.
At få et produkt godkendt til at bære svanemærket, indebærer en omfattende certificeringsproces. Nogle hudplejeproducenter, heriblandt os selv, har allerede taget højde for disse krav i deres produktion, ved hvad der kræves, og kan hjælpe dig med at få en godkendelse.
EU-Blomsten

Blomsten er et europæisk miljømærke, svarende til Svanemærket. EU-Blomsten giver hermed samme garantier som Svanemærket, men kan anvendes i hele EU.
Ecocert

Ecocert er en international certificering, der kan gives til økologiske eller naturlige produkter. For kosmetikprodukter findes mærket i 2 varianter:
- Ecocert (Organic cosmetics), hvor produktet skal indeholde minimum 10% økologi, og 95% af ingredienserne skal stamme fra økologiske planter.
- Ecocert (Natural cosmetics), hvor produktet skal indeholde minimum 5% økologi, og 50% af ingredienserne skal stamme fra økologiske planter.
The Vegan Society

Vegan Society er et internationalt mærke, samt en velgørende institution, der arbejder på at fremme den veganske livsstil.symboliserer, at produktet er fri for animalske ingredienser, og at produktet er
The Vegan Society giver garanti for:
- At produktet er fri for animalske indholdsstoffer eller biprodukter.
- At produktet er fremstillet uden, at der anvendes dyr i udviklings- og produktionsprocessen.
- At udviklingen og fremstillingen af produktet ikke inddrager dyreforsøg.
Hvilke muligheder har du, hvis du fravælger en certificering?
I EU findes der i forvejen strenge krav til de ingredienser der må – og ikke må – anvendes i kosmetikprodukter, og til måden du må markedsføre dine produkter. En certificering giver dig mulighed for at benytte særlige symboler og anprisninger. En anprisning kan f.eks. være “veganske ingredienser” eller “økologiske ingredienser”. Retten til at bruge disse former for anprisninger, er uafhængig af de certificeringer der findes, da det er EU’s lovgivning om markedsføring af kosmetiske produkter, der afgør om du må bruge sådanne anprisninger. Kort sagt; såfremt det er sandt, at dit produkt er vegansk, økologisk, eller noget helt tredje, må du selvfølgelig gerne sige dette i din markedsføring.
Pr. 1. juli 2019 er det, i EU, for eksempel ikke længere være tilladt at benytte anprisningen “parabenefri”. Årsagen er, at ikke alle parabener er skadelige, og det derfor kan være vildledende for forbrugerne at benytte denne anprisning, da det antyder at parabener generelt er skadelige.